Thursday 27 November 2014

Backpacking

Menangis di hati dan berair di mata melihat orang yang sebaya dan orang yang aku kenali menjejakkan kaki ke negara asing. Dan, aku di sini hanya mampu terus menjadi watak dalam angan angan yang telah aku pasang sejak aku belajar Geografi dulu.

Aku tidak mahu mencari alasan kenapa aku tidak mampu menjadi seperti mereka, tetapi hakikatnya kesempitan hidup, dan tanggungjawab aku terhadap diri sendiri adalah sebab aku terpaksa menyimpan angan angan aku ini. Tetapi, orang selalu memandang remeh akan sebab aku ini, dan melihat ianya sebagai alasan semata mata. Apa aku peduli, mereka tidak tahu apa yang aku tanggung selama ini, dan aku berpuas hati di mana aku melaburkan duit aku.

Cukuplah ida, kau hidup mengikut kemampuan, dan menjejakkan kaki ke tempat mengikut kemampuan diri sendiri.

Yang penting, angan angan ini akan aku laksanakan sebaik sahaja aku tidak menyusahkan ibu bapa aku lagi.

Minta duit dengan mak bapa, dan gunakan duit titik peluh mereka untuk mencapai kepuasan diri? Ida. Jangan.

No comments: