Wednesday, 19 December 2012

Inspirasi Hidup: Hal Kecil


Dunia ini, semakin sibuk dengan hal agama. Berlawan untuk menunjukkan yang paling benar, yang paling berkuasa, yang paling suci, yang paling baik dan sebagainya. 

Kemudian, dunia ini juga semakin memberi ruang kepada manusia untuk hanya membicarakan tentang hal diri sahaja, mendedahkan segala-galanya tentang diri sehngga tidak bermakna lagi perkataan 'kehidupan peribadi'.

Tetapi, ada banyak hal kecil yang manusia semakin lupa, hal kecil yang membuat anda berpuas hati dan tersenyum kepada Tuhan sehingga anda lupa untuk membandingkan agama diri dengan orang lain, kerana ianya tidak perlu. 

Hal kecil. Namun, menyenangkan, iaitu menyebarkan cinta dan melakukan kebaikan. Tidak perlu kebaikan besar, namun kecil sahaja sudah mencukupi.

Ianya adalah seperti:

1. The man who comforts the old dog that saved his life


2. The Icelandic heroes who rescued sheep during a major snowstorm


 3. The bros who worked together to save a cat



4. The police officer who bought shoes for a barefoot homeless man


5. The doctor who offered free medical care after Hurricane Sandy


6. The woman who kept a homeless man dry during a downpour


Banyak lagi kebaikan yang berlaku di sekeliling kita dan anda pasti juga ada dan telah melakukanya kebaikan tanpa anda sendiri sedari. 

Baiklah. Sekian sahaja dari aku. Harap ianya memberi pembaca inspirasi untuk menjalani hidup dengan lebih bermakna. Untuk memulakannya amat senang, iaitu memberi senyuman.  Jadi, senyum la kawan (:

All these taken from: http://canyoublamelove.tumblr.com/

Tuesday, 18 December 2012

Perahu Kertas




Perahu Kertas. Adalah salah sebuah novel yang telah aku baca. Karya Dee, dari Indonesia dan telah diadaptasi ke dalam Bahasa Melayu oleh syarikat PTS Litera Utama. 

Aku tidak akan membuat ulasan di sini. Tetapi aku berasa sangat teruja kerna novel ini telah pun dijadikan filem. Di Indonesia, filem ini tengah hangat diperkatakan kerna ia baru sahaja ditayangkan. Dan, aku sangat berharap aku berpeluang menontonnya. Mungkin keasyikannya sama seperti ketika menonton Sang Pemimpi dan Laskar Pelangi, kerana apa yang diimaginasi ketika membaca adalah sama dengan filem.

Pada pendapat aku, tidak rugi membaca novel ini, kerna ia akan membawa anda menggembara ke dunia mereka. Cinta yang penuh konflik, pilihan dalam perjalanan hidup, kebebasan, persahabatan, kekeluargaan dan kesetiaan.

Kugy, heroin dan watak utama dalam novel ini, membuat aku lebih yakin untuk menjadi diri sendiri.

Poster Filem:


Watak Utama:



Watak utama, heroin, Kugy, dilakonkan oleh Maudy Ayunda (Dia comel). Manakala, Keenan, dilakonkan oleh Adipati Dolken (He is soooo handsome!). 
Some pictures: 






Pictures from: Google Search





Love Is About Timing


I remember a guy. Whom I know since I was in primary school until secondary school. We're not so close but he had being a great friends for me.

Until form 5, after I finished my SPM, I just realized it, since Form 2, he always sit in front of me, and always there when I need help and talk. And on the last day we have our SPM examination, he gave me a necklace,  a beautiful necklace with a short message in the box, and till then, I never met him again. Never.

But today, after 2 years, I still thinking of him. I can't contact him. I wish I can tell him how much I miss him. But, I realized, it's not good timing. Me and him have different path. I hope he is happy with his life now.   

What left between me and him, is history. Because I know, he is not going back to find me and I don't have the courage to find him. And, perhaps, he don't care about me anymore.

Have a good life friends. Thank you for the lesson. Thank you for the memory.

It's time for me to let go the memory..

Monday, 17 December 2012

Sunday, 16 December 2012

Inspirasi Hidup: Air Di Dalam Gelas


Berapa banyak air di dalam gelas? 

Akan ada orang cakap ianya separuh penuh, dan ada pula yang cakap ianya separuh kosong. Ianya memberi mesej kepada kita bahawa walaupun ianya adalah perkara yang sama, tetapi orang memberi pandangan yang berbeza. 

Bagi orang yang menganggap ianya separuh kosong, dia adalah 'pessimist', ianya bermakna orang itu memandang hidup dari segi yang negatif. Dia cuma menghitung kesusahan yang dialami. Dan tidak menyedari 'good things' yang Tuhan bagi.

Berbeza pula dengan orang yang menganggapnya separuh penuh. Dia bersikap 'optimist'. Memandang semua perkara dengan positif. Menganggap semua perkara atau peristiwa mempunyai kebaikan walaupun sedikit. Tetapi bukankah ini lebih baik? Kerana dengan sikap ini, kita mampu tersenyum di atas setiap kesusahan yang menimpa, kerna yakin bahawa Tuhan sedang melihat kita.

Jadilah seperti gelas, kerna walaupun ianya telah diisi dan kemudianya kosong, ia tidak sedih, tetapi gelas tetap berasa gembiran kerana telah melakukan sesuatu untuk orang memerlukan. Iaitu memberi minum kepada orang yang dahaga.

p/s: Perkongsian daripada seorang yang amat saya hormati. Semoga Tuhan memberkati dia. (:

Tuesday, 11 December 2012

Monday, 10 December 2012

Blooming


My mom's roses blooming again even during this rainy seasons. Thank you roses for giving a smile on my mom's face. (:

Little Creatures With Big Talents


These kids amaze me! Their little fingers can play such a wonderful music. God is awesome!

Thursday, 29 November 2012

Kulit dah Gelap


I used to be fairer than my sis, but when I look at this picture, I realized, kami dah terbalik. He he. Tapi tak pa, kecantikan bukan terletak pada warna kulit. Ha ha. 

Wednesday, 28 November 2012

Inspirasi Hidup: Malaikat Kaca Kecil



Saya mula memikirkan tentang doa saya untuk adik saya dan bagaimana saya juga telah merayu kepada Tuhan untuk memberi nyawa kepada adik saya, tetapi doa saya tidak dimakbulkan - dia telah meninggal dunia.

Namun demikian, ketika saya duduk di sana, sambil memikirkan perkara ini, gambaran patung malaikat kaca kecil itu datang dalam fikiran saya selain beberapa cerita yang telah saya dengar mengenai kebaikan adik saya kepada orang dan saya menyedari Tuhan sudah mendengar doa saya, malah memakbulkannya sebelum saya memohon lagi -  kerana walaupun dia mungkin tidak memberikan umur yang panjang kepada adik saya, Tuhan telah memberikan kehidupan yang begitu kaya.

Orang lain mungkin hidup lebih lama daripadanya, tetapi adik saya telah menjalani kehidupan yang berbaloi -  mana satukah daripada dua kehidupan ini boleh dianggap sebagai pemberian yang lebih hebat?

Malaikat kecil itu akan meningatkan saya bahawa berkat daripada Tuhan bukanlah umur yang panjang tetapi kehidupan mendalam yang kita jalani dalam umur yang panjang itu.

(Kisah ini dipetik daripada artikel Fr Terry Burke dalam kolumnya, Benih-Benih Padi)

p/s: Setiap orang mempunyai seorang malaikat yang melindungi kita, ianya membuktikan bahawa Tuhan tidak pernah mengabaikan setiap satu daripada kita.

Thursday, 22 November 2012

People Don't Change, They Grow.

Manusia tidak berubah, mereka cuma menjadi matang. 

Selalu orang cakap, 'Aku mau berubah', tidak terkecuali aku juga. Dalam kes aku, aku cakap mau berubah ketika aku putus cinta, atau ketika keputusan peperiksaan menjunam. Namun, kebiasaanya, keputusan aku menjunam kalau aku bercinta, aku sangat lemah orangnya kalau berhadapan dengan cinta dan aku rasa sangat malu untuk mengaku. Ianya adalah kelemahan bagi aku. Ianya kerana, kalau aku cinta, aku akan percaya dan memberi harapan. Namun, mujur aku sedarinya setelah aku putus cinta untuk kali terakhir pada umur aku ketika ini. 'The more you love, easier you get hurt'. 

Putus cinta tidak memerlukan anda mengubah diri anda, tetapi ianya memerlukan membuat refleksi terhadap kelemahan diri dan membetulkan diri. Aku tidak cakap ianya mudah, tetapi ianya juga tidak mustahil. Seiring dengan waktu, berbekalkan pengalaman, dan refleksi, lalui hari tanpa penyesalan dan nikmati setiap hari yang dianugerahkan Tuhan, dan secara tidak sedar, diri akan menjadi semakin matang.

Jangan takut jatuh, kerana ianya akan mengajar kita untuk berdiri.

Jadi, konkusinya, ianya adalah perubahan yang mematangkan anda. (:

Mom's Roses

My mom love gardening so much. Especially roses and hibiscus. but, lately, she also plants Chrysanthemum flowers. It is hard to plant these flowers except hibiscus, which is easy to plant because of our country weather. In our country, you can only see Chrysanthemum and roses grow beautifully at cold places like Cameron Highlands, Kundasang etc. These two flowers can also grew at usual place around us, like my home, it grows, but smaller in size and wilt easily if not be taken care properly.

Here is some of my mom's roses: 






There are still a lot of it. Maybe I show it next times. Thanks for viewing. (:

Saturday, 17 November 2012

Money is Root of Every Evil

A priest told me, 'Money is root of every evil'.

Semua orang memerlukan duit, dan kebanyakan orang pasti mahu duit yang lebih. Tetapi duit juga yang menjadikan orang tamak, sombong, ego, pentingkan diri. Terlalu mengejar duit mampu menurunkan nilai seorang sahabat, kerna nilai duit adalah lebih tinggi dari nilai kawan, dan sanggup pentingkan duit dari sahabat.

Aku terfikir, siapa mampu melawan kuasa jahat duit?

Orang yang menggunakan duit untuk meringankan beban orang yang susah, menderma, tidak berbelanja lebih, dan sentiasa memberi. Merekalah dapat melawan nafsu terhadap duit.

You cannot serve both God and Money.

(This is a sharing from a priest during a mass that I attended at a church)



Thursday, 1 November 2012

Disebabkan tiada Facebook


Tiba-tiba banyak kawan menghantar mesej tadi yang isi nya lebih kurang sama, iaitu 'Esok kol 8 turun main k?', 'Esok jum main kol 8', rata-rata kata kunci soalan adalah 'main' dan 'kol 8'. Mungkin kerna hujan petang semalam, jadi pagi pukul 8, maksud aku, sangat pagi pukul 8 (aku susah bangun tidur awal), kawan-kawan saling mengajak untuk turun padang bermain bola tampar.

Aku berterima kasih kepada kawan-kawan yang ajak, sebab aku tahu, info ini semua dari Facebook dan kawan-kawan sudi sebarkan info ini kepada aku dan korbankan kredit untuk mesej aku. 

Sebenarnya disebabkan ketiadaan Facebook, banyak yang aku ketinggalan.

Aku pernah ponteng kelas (tidak tahu ada kelas ganti), pakai baju warna lain daripada rakan sekelas (jadi alien), bangun awal pagi dan siap pakai baju kurung (tidak tahu kelas sudah di cancel), tidak pergi perjumpaan, dan banyak lagi..

Namun, masih ada juga ada kawan yang pernah jadi Friends di Facebook, masih juga jadi Friends di luar alam maya yang sudi mengorbankan kredit untuk mesej aku dan memberitahu perkara yang patut aku tahu.

Terima kasih Friends!

p/s: Ada kawan tanya, 'Bila nak aktivate FB balik?'. Tapi aku tak tahu nak jawab apa. (~_~)

Wednesday, 31 October 2012

Untuk Orang Putus Cinta


Petang hari ni, pukul 5, hujan dah turun. Bagi aku, langsung tak seronok hujan pada masa ini. Terus bosan datang melanda. Jalan sana sini, buat itu ini, semuanya tak seronok. Kerana kebiasaanya pada masa ini lah, masa bagi aku dan kawan-kawan untuk keluar main bola tampar, atau badminton, atau bola keranjang. Kadang-kadang tiada kawan pun jadi juga aku turun main, main dengan lelaki pun jadi, yang penting, puas. Walaupun malu tak terkata tapi yang penting jiwa hendak bermain. Ha ha.

Seperti yang aku kata tadi, petang hari ini tadi hujan, hm, terus kebiasaan aku berubah. Untuk menenangkan jiwa yang lain macam ini, aku tidur. Tidur yang sungguh tidak nyenyak. Mungkin sebab aku tidak biasa tidur pada masa ini.

Kalau satu tabiat sudah menjadi kebiasaan, memang itu lah yang akan melengkapkan hari kita. Terus aku teringat dengan masa aku sekolah menengah dulu. Zaman cinta monyet. Ha ha. Tapi pada masa itu, kita tidak mahu mengaku bahawa cinta yang kita alami itu sebenarnya adalah cinta monyet. Sehinggalah ketika putus cinta, kecewa nak mampus, hati rasa macam kena tumbuk sehingga berdarah (hebat juga perumpamaan aku). Lepas itu, boleh pula lukis kat buku-buku atau atas meja, gambar hati dipisah dua. Lucu. Begitu hebat zaman percintaan dulu. Ha ha.

Wallpaper handphone aku dulu ketika putus cinta. Ha ha.

Tapi sebenarnya, bagi aku, kenapa aku kecewa sangat adalah kerana kebiasaan selama berminggu-minggu atau berbulan-bulan bercinta sudah berubah. Kalau dulu, aku akan jadi tidak menentu kalau tiba-tiba dia tidak membalas mesej aku, sebab biasanya dia akan balas mesej aku, kemudian terus aku syak dia ada perempuan lain, cemburu tak menentu. Namun kebiasaan yang paling utama adalah hati dah terbiasa menyayangi dia, merindui dia. dan yang paling penting untuk perempuan, kebiasaan dia menemani kita. 

Semasa bercinta, aku takut jika hubungan terputus kerana merasa dia lah segala-galanya, tetapi akhirnya apabila terputus juga hubungan, sebab dia ada perempuan lain (perkara biasa sebab putus cinta), terus hati rasa sunyi, sebab kebiasaanya dia ada, tetapi kemudian dia tiada.

Tapi, kemudian lama-lama, biasa dah hidup tanpa dia. Kerana lepas putus cinta biasanya, biasanya akan diberi motivasi oleh kawan-kawan. Paling aku suka motivasi oleh mak aku dan adik aku. Kemudian, aku akan ingat, 'Ada orang lebih menyayangi aku dari dia'. Jadi, hidup mesti diteruskan. Banyak lagi perkara di luar yang menanti kita.

p/s: Kalau berani bercinta, kena berani juga untuk menghadapi apa-apa kemungkinan.

Friday, 26 October 2012

Perempuan Yang Bahagia


Perempuan yang bahagia bukanlah perempuan yang tidak pernah kecewa. Tetap perempuan yang bahagia adalah perempuan yang tahu makna kecewa dan duka. Bagaimana kita mahu makna bahagia sekiranya tidak tahu makna kecewa dan duka? Sama sahaja seperti rasa tawar dan masin. Bagaimana kita mahu tahu makna rasa tawar sekiranya kita tidak pernah merasai masinnya garam?

(Encik Zahid Hamidi dalam Diari Mat Despatch-Naluri Ayah, 2012)

Thursday, 25 October 2012

Semakin Kita Sayang


Semakin kita sayang kepada seseorang, semakin tinggi harapan, dan semakin tinggi harapan, semakin mudah pula kecewa. Kesimpulannya, semakin kita sayang orang itu, semakin mudah kita berkecil hati.


(Abdul Salam dalam Diari Mat Despatch-Hati Emak, 2011)

p/s: Kata Rayyan: Sekiranya menyayangi seseorang, sayangi dengan sederhana dan seadanya. Jangan melebih-lebih.

Tuesday, 23 October 2012

Dunia dan Akhirat


Tiada benda untuk dikejar di dunia ini. Kerna benda di dunia ini tidak dapat dibawa ke akhirat.

Aku sedikit tersentap dengan pesanan mak aku ini. Pesanan ini diberi mak aku selepas kami berbual mengenai 'boyfriend'. Tetapi apa kena-mengena pesanan ini dengan hal 'boyfriend'? Namun, pesanan ini seolah-olah mengajar aku untuk tidak mengejar nama, pangkat dan kemewahan. Tetapi, bukankah ini yang diperlukan untuk hidup di dunia ini. Kalau tidak ada semua benda ini, dapatkah kita hidup senang di dunia ini?

Selepas aku golek-golek di atas tilam memikirkan ayat ini, barulah aku faham, benda di dunia ini, maksud aku, nama, pangkat dan kemewahan, tidak dapat membawa aku ke syurga. Begitu juga dengan cinta, sayang dan cinta macam mana pun dengan pasangan kita, tidak dapat membawa aku ke syurga, sebaliknya membuat aku alpa dan lalai dengan perasaan bahagia ketika bercinta itu.

Mungkin sebenarnya mak aku cuma mahu aku fikirkan tentang Tuhan. Kerana melalui Tuhan, barulah kita dapat masuk ke syurga.

Tetapi, kenapa mak aku perlu memberi pesanan yang membuat aku bingung memikirkannya? 


Pesan Mak

Tiada benda untuk dikejar di dunia ini. Kerna benda di dunia ini tidak dapat dibawa ke akhirat.

Apabila bertelefon dengan mak aku, dan tiba-tiba wujud soal 'boyfriend', mak aku akan berpesan, 'Jangan difikirkan sangat soal cinta, kau masih bersekolah, mak tak harap kau kawin awal, tak kawin pun xpa, lagi mak suka'.

Aku faham maksud mak aku, mungkin dia tidak mahu aku terseksa dengan cinta atau alam perkahwinan, kerana khuatir aku tidak bahagia dengan lelaki yang dikahwini, atau mungkin dia mengharapkan aku untuk tidak mengejar sangat perkara di  dunia ini atau cinta di dunia ini dan serahkan hidup untuk melayani Tuhan. Tetapi, aku rasa, yang paling betul adalah tidak mahu aku terseksa dengan cinta. Macam mana mak aku tahu aku kini dalam dilema percintaan? Iaitu antara cinta atau agama?

Tetapi sampai bila aku harus merahsiakan satu rahsia ini, aku cuma takut kecewakan hati ibu bapa ku, kerana  meraka sangat menaruh harapan pada aku yang kerdil ini

Aku sayangkan dia, tetapi aku tidak sanggup korbankan kepercayaan ku.

Cinta dan Nafsu


Iblis memperdaya lelaki melalui mata lelaki itu sendiri. Apabila lelaki tidak menjaga pandangannya daripada melihat perempuan yang cantik, iblis akan menerbitkan satu perasaan dalam hatinya. Perasaan yang pada mulanya digelar cinta, namun ia sebenarnya nafsu.

(Ustaz Kadir dalam Diari Mat Despatch, 2010)


Pic from:

Hidup Ini #2


Hidup umpama jalan, ia bukan sesuatu yang dikejar tetapi hidup adalah sesuatu yang dilalui.Jadi tidak perlu terkejar-kejar kerana lambat atau cepat, pasti kita melalui juga jalan itu.

(Pak Cik Abdul Razak dalam Diari Mat Despatch, 2010)

Pic from:

Hidup Ini #1


Hidup ini jangan dianggap satu perjuangan kerana perjuangan tu menuntut menang dan kalah. Anggap hidup ini sebagai satu proses kerana proses adalah berkenaan dengan mencuba dan terus mencuba.

(Pak Cik Abdul Razak dalam Diari Mat Despatch, 2010)

Sunday, 7 October 2012

Orang Alim Yang Diperangkap Setan

Setan tidak mengajak orang alim dan orang yang percaya meninggalkan sembahyang. Sebaliknya setan berusaha menghasut supaya di dalam hati mereka timbul perasaan riak, ujud atau menunjuk-nunjuk, sombong dan angkuh. Setan berusaha menjadikan golongan agama berasa hebat dengan ilmu pengetahuan yang dimilikinya dan amal ibadah yang dilakukannya. Dengan itu, mereka akan berasa bangga diri, suka berlagak dan berpura-pura.

(Ann Wan Seng, 2011)