Wednesday 19 December 2012

Inspirasi Hidup: Hal Kecil


Dunia ini, semakin sibuk dengan hal agama. Berlawan untuk menunjukkan yang paling benar, yang paling berkuasa, yang paling suci, yang paling baik dan sebagainya. 

Kemudian, dunia ini juga semakin memberi ruang kepada manusia untuk hanya membicarakan tentang hal diri sahaja, mendedahkan segala-galanya tentang diri sehngga tidak bermakna lagi perkataan 'kehidupan peribadi'.

Tetapi, ada banyak hal kecil yang manusia semakin lupa, hal kecil yang membuat anda berpuas hati dan tersenyum kepada Tuhan sehingga anda lupa untuk membandingkan agama diri dengan orang lain, kerana ianya tidak perlu. 

Hal kecil. Namun, menyenangkan, iaitu menyebarkan cinta dan melakukan kebaikan. Tidak perlu kebaikan besar, namun kecil sahaja sudah mencukupi.

Ianya adalah seperti:

1. The man who comforts the old dog that saved his life


2. The Icelandic heroes who rescued sheep during a major snowstorm


 3. The bros who worked together to save a cat



4. The police officer who bought shoes for a barefoot homeless man


5. The doctor who offered free medical care after Hurricane Sandy


6. The woman who kept a homeless man dry during a downpour


Banyak lagi kebaikan yang berlaku di sekeliling kita dan anda pasti juga ada dan telah melakukanya kebaikan tanpa anda sendiri sedari. 

Baiklah. Sekian sahaja dari aku. Harap ianya memberi pembaca inspirasi untuk menjalani hidup dengan lebih bermakna. Untuk memulakannya amat senang, iaitu memberi senyuman.  Jadi, senyum la kawan (:

All these taken from: http://canyoublamelove.tumblr.com/

2 comments:

AdinataGus said...

Betul dengan pendapat penulis.Terharu sangat dengan gambar2 di atas :')

Mathilda Chung said...

Terima kasih engineer (: